Co-create

Mijn eigen houtsnijwerken. Het zijn ideeën, prototypes. Ieder het begin van een serie. De volgende uitvoering kan groter zijn. Met andere elementen. Dat bepaal ik samen met wie er graag een wil hebben. Elk nieuw werk is uniek. Dat is gegarandeerd.

Houtsnijkunst
300 BC
300 BC baklijst
Mysterioso

300 BC

De Britse verzamelaar meldde op de veiling: dit sieraad is afkomstig uit het Midden-Oosten. Het is 300 jaar voor Christus gemaakt. Een gouden druiventros van 6 bij 3 bij 10 millimeter. Heel klein, dus. Na aankoop stond op het ‘Certificate of Authenticity’ dat deze periode toch wat ruimer moest worden genomen: ‘Ongeveer tussen de 300 jaar voor en 300 jaar na Christus’. Oud blijft het.

De druiventros inspireerde ons om het ‘zwevend’ boven een uit lindenhout gesneden hand aan te brengen. Koningsblauw gekleurd, mysterieus als de Oosterse nacht. De hand is gebaseerd op een afbeelding  op Egyptische hiërogliefen.

De diepe baklijst is gezaagd uit ‘gered hout’. Een oude traptrede uit een slooppand, van een kwaliteit meranti die vandaag niet meer verkrijgbaar is. Loodzwaar en prachtig roodbruin van kleur. Het vieze en gesleten oppervlakte beitelde ik centimeter voor centimeter weg. De huid van de lijst is nu ruw, waardoor de houtstructuur tevoorschijn komt.

Op de ‘kop’ van de lijst staat een stuk van een druivenrank, die ik vele jaren geleden vond op een wijnboerderij in Zuid-Frankrijk. Een van de plekken waar de ruwe knoest was gesnoeid is afgedekt met een laagje 24-karaats bladgoud.

Het formaat van de baklijst: zonder druivenrank: 20,5 centimeter hoog, 15 centimeter breed, 9 centimeter diep.

Idee voor een nieuwe baklijst. Een gouden munt (stater) van de Kelten in België/Noord-Frankrijk met het motief van een boom.  Ook deze munt dateert van voor onze jaartelling. Op de achtergrond een in reliëf gesneden boom in lindenhout: het logo van deze website. Belangstelling?

Houten neus met bladgoud

Wise Nose

De neus is toch al een opvallend gezichtsdeel, maar in een leeg landschap geplaatst helemaal.  Sinds ik deze neus maakte, kan ik niet meer naar tv kijken zonder commentaar te leveren op de neuzen die daar voorbijkomen. Mijn neus is niet naar een bestaand voorbeeld gemaakt, maar een keer zei mijn vrouw, toen ze naar het Journaal keek, op een man wijzend: “Die daar heeft jouw neus.”

Niet iedereen kijkt zo kritisch naar gelijkenis. Toen ik mijn neus van lindenhout op Facebook zette, met de werktitel ‘Wise Nose’ erbij, kon het commentaar niet uitblijven. “Is dat jouw neus Jan?”, meende een verre neef te moeten grappen. Sindsdien is de voorlopige titel de definitieve naam geworden.

Het oppervlak van dit kunstwerk is bedekt met 24-karaats bladgoud. Het geeft de neus diepte. Mensen zien er ook een gezicht in, maar dat is maar net hoe het licht op het oppervlak valt.

De baklijst is gemaakt van een prachtig getekend restantje tropisch hout. Bijzonder vind ik zelf dat de lijst is afgewerkt met schellak, dat voor een diepe glans zorgt. Het is een natuurproduct, een afscheiding van de Aziatische lakschildluis Coccus Iacca. Het opbrengen van schellak is een oud ambacht dat veel geduld van meubelmakers vergt. Laagje op laagje opbrengen met een linnen prop, dag na dag, tot uiteindelijk een spiegelend oppervlak is bereikt.

Het formaat: 22,5 centimeter hoog, 19 centimeter breed, 7 centimeter diep.

Ideeën voor nieuwe lijsten: andere lichaamsdelen zoals een oor of een mond. Ook in een leeg vlak. Maar het liefste snij ik nog een neus, maar dan die van de actrice met het mooiste neusje sinds Cleopatra: Nicole Kidman. Wanneer zij in een film de hoofdrol speelt, volg ik de verhaallijn niet meer. Haar neus is mooier dan het complot. Belangstelling?

Houtsnijwerk in lijst

No Thorns No Roses

De beeldhouwer van de Wederopbouw van Nederland heet Carel Visser. Van hem ligt in het Rijksmuseum in Amsterdam een stapel ijzeren balken die doet denken aan een bouwplaats. Maar hij verwerkte ook planten- en bloemenmotieven in zijn monumentale werken. Ik was dan ook blij dat ik een houtdruk van hem te pakken kon krijgen, die een ontploffende roos verbeeldt. Het is een explosie in Venetiaans rood. Je kunt de nerven van het hout van de houtdruk heel goed zien. Visser maakte er 250 afdrukken van. Ik kreeg nummer 117 te pakken.

Zo’n gedenkwaardig werk vraagt om een imposante lijst. Gelukkig waren de van de sloop geredde meranti trapdelen net groot genoeg voor het op asymmetrisch Japans rijstpapier afgedrukte kunstwerk. Ik bedacht er een toepasselijke tekst bij: ‘No Thorns No Roses’. Vind ik dieper dan het Nederlandse spreekwoord ‘Geen rozen zonder doornen’. Zonder risico, gevaar of pijn is er geen schoonheid te behalen. No Guts No Glory.

Het lettertype is er een uit de Amsterdamse School. Kijk op de Berlagebrug in Amsterdam. Daar zijn deze forse letters ook te vinden, uitgehakt in graniet. De meeste houtsnijders snijden letters verdiept uit in het oppervlak, zoals in grafstenen. Ik vind het mooier om de letters er bovenop te leggen. Dat levert een mooi reliëf en schaduwen op.

Het formaat van de lijst: hoog 65 centimeter, breed 78 centimeter en diep 3,5 centimeter.

Ideeën voor nieuwe lijsten: Hangt ervan af welke mooie toepasselijke tekeningen, houtdrukken of zeefdrukken er te vinden zijn. Ik zou graag een mooie lijst van een ruwe boomstam maken voor een (kleinere) houtskooltekening op schilderslinnen van kunstenares Anouk Griffioen. De biodiversiteit spat ervan af, van haar werk. Belangstelling?

Eye Eye

Eye Eye

Het alziende oog. Maar dan geïnspireerd op de oorspronkelijke versie, die van de oude Egyptenaren. Om het oog van Horus zie je geen geen heilige driehoek. Die stralenkrans is van veel later, uit de late Renaissance.

Liever dan een driehoek kies ik voor de symboliek van de cirkel, verwijzend naar de circulaire economie. Hergebruik van grondstoffen. Vastleggen van koolstof in hout. Dat is wat deze eeuw karakteriseert. Of beter gezegd: zou moeten gaan karakteriseren. Zo ver is het nog niet. Daarom is mijn cirkel ook nog niet rond. 

Ik moest denken aan de uitdrukking ‘Aye Aye Captain’. Het is de bevestiging van de matroos die begrijpt wat de opdracht is. De opdracht van mijn ‘Eye Eye’ is een duurzame toekomst te realiseren.

De pupil is bedekt met 24-karaats bladgoud. Door het 'handschrift' van de beitel niet glad te schuren, lijkt het oog daardoor mee te kijken, wanneer je erlangs loopt.

Het uit lindenhout gesneden oog is op een achtergrond van notenhouten planken bevestigd. Restplankjes. Ruw en zichtbaar gelijmd, maar met natuurlijk schellak toch hoogglanzend gemaakt. Ik hou van die contrasten. Het idee is vaak interessanter dan de afwerking. Voor perfectie moet je naar de Ikea voor machinaal gefabriceerde lijsten. Kunst toont ons juist de imperfectie.

Het formaat van de vlakke lijst: 27,5 centimeter breed bij 25 centimeter hoog. De diepte is 6,5 centimeter.

Ideeën voor nieuwe lijsten: Het was een heerlijk object om te maken. Ik wil er zo nog wel een paar snijden die er op lijken maar toch weer even anders zijn. Al zou het alleen maar zijn omdat ik geen restplankjes notenhout kan vinden, maar een andere mooie houtsoort. Ik ben ook wel benieuwd hoe Eye Eye uitpakt in een groter formaat. Belangstelling?

Wowwood logo

Al deze kunstwerken zijn ideeën.

Ze zijn het begin van een serie, waarvan elk nieuw werk uniek is. Wat we gaan maken, doen we in overleg.